Tänään on Pe Syys 10, 2010 3:44 pm
* Kirjaudu sisään   * Rekisteröidy * UKK    * Etsi

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 361 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 25  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Unet
ViestiLähetetty: To Kesä 19, 2008 10:43 pm 
Poissa
Söi navetan kaksi nautaa
Käyttäjän avatar

Tietääkö kukaan muuten selitystä, kun juuri ennen nukahtamista ainakin minulle monesti joku raaja ns. nytkähtää? Useimmiten se on jompikumpi jalka, joskus myös molemmat. Tässä vaiheessa olen usein jo ainakin puoliunessa ja monesti se nytkähdys on tullut uniin mm. liukastumisena. Joskus olen kylläkin myös nähnyt tästä sellaisen version, että joku mies heitti minut vuorelta alas ja vatsassasi mukamas "muljahti" ja täsmälleen samaan aikaan jalkani nytkähti :D Yleensä herään hetkeksi tässä vaiheessa, mutta nukahdan nopeasti uudestaan.

Mä saan aika helposti ihmisiä mukaan uniini, riittää, että olen heitä ajatellut päivän aikana ja hups vain, he ovat unissani. Se on joskus hieman häiritsevää, varsinkin kun sinne uniin putkahtaa niitä tyyppejä joiden ajattelemista yritän itseltänikin piilotella.. Nykyään siis mun unet lähinnä pyörivät mun kavereiden/tuttujen ympärille, etten enää näe niin laajoja unia kuin lapsena. Ei näistä unista kuitenkaan mielikuvitusta puutu, olen mm. paistanut pihviä grillissä biologiantunnilla, koko bilsanryhmän ollessa ympärilläni ja haukkumassa paistamistaitojani :D

Lucidia en ole kai koskaan nähnyt, vaikka joskus olen yrittänytkin. Tai ehkä joskus jonkinlaisen, mutta en kovin selvää, joten olen unohtanut siinä unessa sen koko merkityksen ja antanut sen olla.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Kesä 19, 2008 10:51 pm 
Poissa
Turrilan Tukija
Käyttäjän avatar

Mich kirjoitti:
Tietääkö kukaan muuten selitystä, kun juuri ennen nukahtamista ainakin minulle monesti joku raaja ns. nytkähtää? Useimmiten se on jompikumpi jalka, joskus myös molemmat. Tässä vaiheessa olen usein jo ainakin puoliunessa ja monesti se nytkähdys on tullut uniin mm. liukastumisena. Joskus olen kylläkin myös nähnyt tästä sellaisen version, että joku mies heitti minut vuorelta alas ja vatsassasi mukamas "muljahti" ja täsmälleen samaan aikaan jalkani nytkähti :D Yleensä herään hetkeksi tässä vaiheessa, mutta nukahdan nopeasti uudestaan.

Tuo on kai aika yleistä kaikilla ainakin jossain elämänvaiheessa. Ilmeisesti kyse on jostain lihasten rentoutumisesta tms. Mullekin tulee noita aina välillä, silloin näen unta klassisesta banaaninkuoreen liukastumisesta. :D

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Kesä 20, 2008 8:41 am 
Poissa
Turrilan Tukija
Käyttäjän avatar

Mich kirjoitti:

Tuolle on aika monta eri selitystä :) Riippuu vähän keltä kysyy. Yleisin on kai se, että nukahtaessa aivot luulevat että keho on jo unessa, ja rentouttavat lihakset äkillisesti. Ja sit joku selittää sitä sillä, et kun ihmiset ennen nukkui puissa, niin oli suuri riski pudota sillä nukahtamishetkellä kun lihakset rentoutuvat, ja siitä on periytynyt tää refleksi tuntea putoamista ja tarrata kiinni "oksaan" (sänkyyn). Mut anyway, ilmiön nimi on joka tapauksessa hypnagogic myoclonus. Sit on vielä ainakin joku teoria johon liittyi nukahtamisen hetkellä tapahtuvat aivokuoren sähköpurkaukset, jotka saa lihakset nykimään. Siitä vaan valitsemaan, mikä kuulostaisi parhaimmalta ;)

Ja mulle tulee noita kans ihan kamalasti :D Välillä ihan huikealla putoamisen tunteella varustettuna, mut sit on paljon sitäkin et jalat (ja kädet, joskus koko kroppa) sätkii vaan ihan päättömästi. Oon aika paljon saanut nyt kuulla siitä, kun koko ajan tönin ja potkin poikaystävää sen johdosta :D
Joskus saatan myös aamulla herätä tuollaiseen, ja varsinkin silloin siihen yleensä liittyy se putoamisen tunne, ja tietty unessakin just putoan jostain tai kaadun tai liukastun tai vastaavaa. Jännää.

Profiili  

ViestiLähetetty: Pe Kesä 20, 2008 7:40 pm 
Poissa
Le-ppä-ker-ttu
Käyttäjän avatar

Mulla tulee noita nytkähdyksiä yleensä sillon, kun nään unta et kävelen jotain portaita alas ja kaadun tai astun kynnyksen yli ja siinä onki pudotus. :D Mulle itelle on 'tutuin' selitys toi lihaksien äkillinen rentoutuminen.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Kesä 22, 2008 8:32 am 
Paikalla
Balettineuvos
Käyttäjän avatar

Miulla on myös unihalvauksia. Välillä niitä tulee useasti yössä, välillä on pitkiäkin taukoja. Sellaista yleistä hetkeä unihalvauksille miulla ei ole, esim. huonosti nukkuminen ei miun kohdalla noiden tulemiseen vaikuta. Yleisimpiä hallusinaatioita miulla taitaa olla kuolemanpelko, näkö- (jonkinlaiset suohirviöt/kuolleista heränneet huoneen lattialla sängyn ympärillä) ja ääniharhat (askeleet, puhe, musiikki, koputukset) sekä paino rintakehän päällä (jokin hahmo istumassa rinnan päällä kuristamassa minua tai edellämainitut hirviöt kiskomassa lattialle on miun unihalvauksissa todella tyypillistä).

Oon useasti miettinyt unipäiväkirjan kirjoittamista, mutta en ole koskaan saanut aikaiseksi aloittaa sitä. Unia näen oikeastaan joka yö, mutta yleensä aamulla muistan vain jotain lyhyitä pätkiä tai pelkkiä henkilöitä ja tapahtumapaikkoja. Unipäiväkirjan avulla toivoisin sitten muistavani unet paremmin. Vaikka suurin osa miun unista on todella ahdistavia, haluaisin silti muistaa ne.

Selkounet on miulle aika tuntematon käsite, joskus pari vuotta sitten muistan nähneeni selkounen, mutta tuhlasin sen johonkin todella turhanpäiväiseen häseltämiseen, kun en heti edes tajunnut että se oli selkouni. Joskus yritin päästä selkouneen käyttämällä kaikkia mahdollisia neuvoja ja ohjeita mitä löysin, mutta useista yrityksistä huolimatta en onnistunut. Jossain vaiheessa luovutin sitten kokonaan. Selkounia haluaisin kyllä nähdä, ehkä pitäisi joskus taas yrittää.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Kesä 22, 2008 10:01 am 
Poissa
Ei riitä.
Käyttäjän avatar

Mä en nyt tiedä, liittyykö tää siihen nytkähtämiseen, mutta mulle kävi pari päivää sitten illalla niin, että olin nukahtamaisillaan, silleen puoliunessa. Näin ihan todentuntuista "unta" tai jotain hallitsematonta kuvitelmaa tms. että pyöräilin ylämäkeä ja yhtäkkiä pyörä pysähtyi ja kaaduin naama edellä eturenkaan eteen. Se kaatuminen tuntui ihan todelliselta, ja just kun iskeydyin maahan niin säpsähdinkin hereille silmät auki ja olin kädet edessä ottaen "maasta" (siis herätessäni tyynystä) tukea, ettei naama olisi läsähtänyt maahan. Outoa.

Profiili  

ViestiLähetetty: Su Kesä 22, 2008 2:40 pm 
Poissa
Alkupalat
Käyttäjän avatar

^ Mulla oli kerran vähän samantapainen (tai no..), nukahdin kännykkä kädessä odottaessani jotain tärkeää puhelua, ja näin unta missä viskasin kiven kaikin voimin tien päähän. Heräsin sitten siihen (ja säikähdin samalla ihan älyttömästi), kun heitin kädessäni vielä olevan kännykän täysillä päin ikkunaa :D Hyvä ettei ikkuna mennyt rikki...

Ja sitten ennen näin aina kipeänä ollessani sellaista erikoista "unta". Tai en tiedä mitä se oli, mutta kyseisessä jutussa makasin samassa huoneessa missä silloin nukuin ja huoneessa lenteli sellaisia jänniä värikkäitä laatikoita, jotka lähestyessään piti aina vaan kovempaa ääntä. Muu huone oli hämärä paitsi ne huoneessa lentelevät laatikot. Vielä kun nukuin olohuoneen sohvalla, näin siinä "unessa" isäni ihan normaalisti katselemassa televisiota, mutta samat laatikot lentelivät huoneen läpi. Varmasti vain sitten jotain kuumehourailua, mutta se oli joskus aika pelottavaakin :o

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Kesä 24, 2008 2:25 pm 
Poissa
Ei riitä.
Käyttäjän avatar

Lainaa:
Tietääkö kukaan muuten selitystä, kun juuri ennen nukahtamista ainakin minulle monesti joku raaja ns. nytkähtää? Useimmiten se on jompikumpi jalka, joskus myös molemmat. Tässä vaiheessa olen usein jo ainakin puoliunessa ja monesti se nytkähdys on tullut uniin mm. liukastumisena.

Itsellänikin näitä tulee ja aika usein tuleekin. Saatan myös "säpsähtää" hereille. Kerran olin nähnyt unta, että minut oli sidottu tuoliin kiinni ja minua päin tuotiin koko ajan lähemmäs rottia, joita roikotettiin hännistä. En tykkää muutenkaan rotista, niin olin kuulema potkinut kovasti nukkuessani, niinkuin unessani, vaatekaappini ovea, kun äiti oli tullut huoneeseeni katsomaan, mitä ihmettä touhuan (ääni oli tietenkin ollut epäilyttävä).

Nyt viime aikoina olen muistanut uneni ja monta unea olen nähnytkin yön ainaka. Yksi uni ole sellainen, että housuissani oli Kobra (siis se käärme) ja en uskaltanut liikuttaa jalkaani, koska pelkäsin Korban purevan. Olin siinä vaiheessa ilmeisesti puoli unessa tai herännyt, mutta se oli niin sellainen tila, etten valveillakaan halunnut liikuttaa jalkaa, mutta loppujen lopuksi liikutin, enkä nähnyt enää sitä unta. Unehtan minulla on mitä ihmeellisimpiä.

Unet, missä yleensä olen uimassa/sukeltamassa ovat yleensä kammottavia. Kun sukellan, tuntuu etten ikinä pääsisi pintaan/happi loppuisi. Myös tuollaiset taka-ajo unet ovat kamalia. Minne ikinä yrittääkään piiloon, sinut löydetään yms.

Olen kuullut jostain, että mikäli näkee unessa että juoksee, niin elämään on tulossa huolia tai levoottomuuksia tai jos näkee hämähäkin kutomassa verkkoa, että joku läheinen "kutoo valheiden verkkoa". En kyllä itse tiedä pitävätkö nämä paikkansa yms, mutta jostain muistelen lukevani.

avasta suur kiitos mio!

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Kesä 24, 2008 2:36 pm 
Poissa
Niska jäykkä kuin Chuck Norrisin hauislihakset
Käyttäjän avatar

Mä nyt oletan muista viesteistä, et tänne saa kirjottaa uniaan.

Viime yönä mä näin tosi kivan unen. Mut silti siitä jäi "paha maku suuhun." Mä olin jossain huoneessa, jossa oli myös muita teini-ikäsiä tyttöjä. Se oli kai joku luento, kun siellä oli aikuinen nainen luennoimassa meille. Sitten yhestä kaapista ilmesty Bondi Rescuen (mtv3 faktan ohjelma) yks pelastajista, Reidy. Mä siis pidän sitä söpönä jne. Sitten se halas kaikkia ja nosti kaikki ilmaan samalla, ku se halas. Mua se halas, mut ei nostanu ilmaan. :< Jos mä oikeen käsitin, niin se johtu siitä, et mä oon liian lihava. Siitä varmaan jäi se paha maku suuhun.

Mullekin tulee nytkähdyksiä joskus. Yleensä mä nään unta ja useimmiten mä putoon jostain korkeelta, sit mun jalka nytkähtää ja mä herään. Ne nytkähdykset on aika hauskoja oikeestaan.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ti Kesä 24, 2008 3:25 pm 
Poissa
Nakkisotilas
Käyttäjän avatar

En tiiä saako täällä ihan uniunista puhua, mutta kerron kuitenki, ku tää on jotenki tosi outoo..

Luin tossa viikonloppuna kaikee hienoo wikipediasta, esim. Neuvostoliitosta, tohtori Mengelestä yms. tyypeistä. Nyt 'näin' sunnuntai-maanantai ja maanantai-tiistai välisenä yönä samaa unta. Olin siinä jonku salaliitonjohtaja ja meijän oli tarkotus salamurhata Lenin 8O. Joo, en tiiä mistä tällästäki on mun uniin tullu, kuitenki. Ekana yönä me suunniteltiin se murha täydelliseks ja siin unes jo päästiin siihen murhaamispäivään, mutta sitte heräsin. Nyt viime yönä uni jatku samastakohtaa mihin se oli jääny ja sitte me päästiinki sinne kokoukseen missä Lenin oli määrä tappaa. Mun piti ampua Lenin sellasesta kattoikkunahöskästä jollain sniperillä ja sitte heittää vielä käsikranaatti sinne perään! Sain ammuttuu Leninin, mutta en päässy pakoon, ku mun jalka oli jääny johonki jumiin, tunsin sen, tunsin ku yöllä potkin sitä sänkyy ja sitten turvamiehet sai mut kiinni ja ampu niin, että tipuin sieltä kattoikkunasta sinne saliin (tunsin sen), minne olin Lenin ampunu ja heittäny kranaatinki, mutta en ollu vetässy sitä varmistinta pois. Heräsin ja löysin itteni lattialta, eli olin tippunut sängystä ja mun jalka oli jääny sängyn 'kaltereiden' väliin, eli varmaan ne olin tuntenu unes, emt..

Mut outoo et sama uni jatkuu tollei, ikinä ennen ei oo käyny.. Mut onneks mun jalka ei vääntyny tms, ku tipuin siit sängyst. ;>
Ja en tod. tiedä mistä tällänen uni on syntyny..!

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Kesä 25, 2008 7:16 pm 
Poissa
Vuohenruokaa
Käyttäjän avatar

Mich kirjoitti:

Ai hitto, mulle on käynyt tolleen! Tota "liukastelua" siis. Se tuntuu todella inhottavalta! Mä säikähdän sitä aina : D Musta aina tuntuu siltä, että olisin vaikka just liukastunut, tai sitten tippunut, vaikka todellisuudessa jalkani nytkähti.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Kesä 25, 2008 7:24 pm 
Poissa
Keilapallo
Käyttäjän avatar

Minnea kirjoitti:
Mich kirjoitti:

Ai hitto, mulle on käynyt tolleen! Tota "liukastelua" siis. Se tuntuu todella inhottavalta! Mä säikähdän sitä aina : D Musta aina tuntuu siltä, että olisin vaikka just liukastunut, tai sitten tippunut, vaikka todellisuudessa jalkani nytkähti.

Mullekkin on käyny noin. Kerran näin vissiin jotain sellasta unta, että olin tipahtamassa jostain kielekkeeltä, ja sitten mä tipuin ja vatsassa tuntu ihan kun olisin pudonnu. Sitten mä tietty heräsin siihen. Joskus on kanssa käyny niin, että oon nähny unta, että vaikka oon just törmäämässä johonkin. Sit just kun mä olen törmäämässä niin herään, ja pelkään ihan kauheesti että se uni olikin totta. Ne on kamalia.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Kesä 25, 2008 8:00 pm 
Poissa
Kanada
Käyttäjän avatar

Lainaa:
Hallusinaatiot unihalvauksessa
Vähemmän yleisiä
Leijumisen tunne (joskus yhdistetään ruumiistapoistumiskokemukseen)
Näennäisesti aukoton siirtyminen täysiin hallusinaatioihin tai unennäkemiseen
Tuntoharhat (kosketukset)
Harvinaisia
Putoamisen tunne
Jatkuvasti voimistuva korkea ääni
Tärinä
Erilaiset voimakkaatkin kivut (esim. kivuliasta säkenöintiä koko kehossa)
Tätä topickia lukiessa tuli mieleen, että mahtavatko nämä eräänlaiset uneni olla näitä unihalvauksia, koska en itse pysty erottamaan näitä ns. normaaleista uneista. En edes tiedä olenko tuon halvauksen aikana hereillä, vai vieläkin unessa.

Mutta siis, nukun silloin ihan normaalisti, sanotaanko vaikka, että kello on 03.00 yöllä. Saatan nähdä esimerkiksi sellaista unta, että kävelen asfalttikadulla myöhään illalla, jolloin joku "hyökkää" takaapäin ja puristaa kädestä niin kovaa sillä samalla sekuntilla, että säpsähdän ikäänkuin hereille (vaikken tiedä oikeasti nukunko vai olenko hereillä), enkä pysty liikkumaan/puhumaan ja kädessä tuntuu edelleen niin voimakasta puristuksen ja kivun tunnetta, että tekisi mieli itkeä. Luonnollisestikin tuo tunne ahdistaa kovasti, jonka jälkeen multa "pimenee vintti", enkä muista sen jälkeisestä tilasta mitään ja sitten aamuyöstä herään esimerkiksi jossain viiden aikoihin kauheaan pelon tunteeseen ihan yhtäkkiä (pystyn liikkumaan ja puhumaan normaalisti) ja tulee joku ihmeen pakkomielle pistää kaikki valot päälle ja musiikki huutamaan.

Mulle on siis tullut aivan varmasti aikaisemmin ainakin kerran unihalvaus, oireina painon tunne rintakehän päällä, tumma hahmo vilahti ohi, ei pystynyt liikkumaan/puhumaan ja luonnollisesti siihen vielä kaupanpäällisenä se pelko ja "pahan tunne".

Näen myös muutenkin tosi paljon näitä normaaleja unia. Useimmiten niissä ei ole mitään järkeä ja saattaa olla tosi sekavaa. Ikinä en ole kirjannut niitä ylös, koska aamuisin tuskin siihen on aina aikaa ja sellaiset unet, jotka on jäänyt mieleen parhaiten pysyy siellä muistissa todella hyvin.

Profiili  

ViestiLähetetty: Ke Kesä 25, 2008 8:36 pm 
Paikalla
Porukan aivot
Käyttäjän avatar

Unihalvauksessa ihminen on käsittääkseni ikään kuin puoliksi hereillä. Osa aivojen osista on "jumittunut" REM-univaiheeseen, vaikka muuten onkin hereillä.
Liikkumattomuus on siis REM-univaiheen peruilta, samoin kaikki "näyt" ja muut vastaavat. Ihminen kuitenkin itse yleensä taitaa kokea olevansa hereillä.
Ja siis REMin aikana ihminen "halvaantuu", sillä muuten sitä lähtisi unissakävelemään ja tekemään niitä uneksittuja asioita. Joskus tuo osio ei tietty toimi, josta johtuu unissakävely, unissapuhuminen ja muut vastaavat.
Sitä en osaa selittää, että miksi nämä näyt ja muut ovat yleensä niin pelottavia unihalvauksessa.

Profiili  

ViestiLähetetty: To Heinä 03, 2008 5:54 pm 
Poissa
Kanada
Käyttäjän avatar

ajh, että mä haluun nähdä lucid-unen. oon hokenut tässä vähän aikaa että seuraavana yönä nään selkounen, jossa mä lennän ! ;D kuka tietää toimiiko tuo, höyhensaarten ohjeita noudattelen. Unihalvausta en KOSKAAN halua saada. muutenkin herkkä ihminen oon.

Tuli muuten mieleen, että ehkä joskus olen unihalvauksen saanut, joku 5-6vee. Nukun,ja "herään", ja huomaan et huone on täynnä ötököitä jotka lentelee ympäriinsä. mä kiljun ja kaivaudun peiton alle. en tiiä onko unihalvaus, mut hirvee oli.

Kauhein uni mitä oon kokenut, alkoi kun olin 8-9 vuotias. Unessa olin äiti,jolla oli vauva rattaissa. Käveltiin siinä vauvan kanssa museossa. Mulla oli voipurkki mukana, en tiedä mitä silläkin tein. Pysähdyttiin jonkun muumioituneen vauvan kohdalle, ihan normaali vauva siis, mutta jonkun lasikuution sisällä. Räpläsin siinä sitä margariinia, ja sitä lensi siihen lasikuution pintaan, rupesin pyyhkimään sitä voita siitä, ja sitten sen vauvan silmät räpsähtää auki. Mä vaan pudotan kaiken käsistäni ja alan perääntyä haukkoen henkeä, ja kähisen siinä samalla että ...kuolleista herännyt... Tuo uni jatkui vuoden ajan, tuli aina kerran tai pari kuussa, ja siitä jäi traumat.

Hitto haluan ton lucid unen, pelkona vaan että samalla tulee se unihalvaus. ._.

Se on kanssa hirveää, kun on esim. takaa-ajo unessa, yrität juosta, muttet pysty. jalat ei liiku. hirveä pelon tunne ja melkeen huutaa mut jalat ei liiku. yrh.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 361 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 25  Seuraava