Kysymyksiä 2

Virtuaalimaailmaa ja -koiria koskevat asia-aiheet.
Viesti
Julkaisija
nisha
Ei enää ikinä uudestaan

Re: Kysymyksiä 2

#286 Viesti Kirjoittaja nisha » Ti Joulu 10, 2013 6:51 pm

Netsu, voisin kyllä malttaa odottaa siihen että saat sulle sinne hoitajatoiminnan! Vai osaatko arvioida, kauan vielä kestää? Kiitti myös Kurrikselle ja Sigille, tsekkaan ton Ayenan! Selailin Suntuubikenneleitä eilen läpi ja en oikeen hyvää löytänyt...
MUTTON Q's shetlanninlammaskoirat
nishan muut virtuaalikennelit
Chasing Comets -virtuaalikanit
»» Vuoden tuomari 2014 & 2016 & 2017 & 2018
»» Vuoden kennelinperustaja, -pitäjä, ratamestari, maailmanmatkaaja, kaikkien kaveri 2018 <3

Netsu
Ei riitä.

#287 Viesti Kirjoittaja Netsu » Ti Joulu 10, 2013 7:04 pm

^ Ehkä viikko voi mennä (?). Hoitajien sivut kuitenkin on vasta alkutekijöissä. Muttaah katotaan nyt. :)
Sic parvis magna

taffel
Le-ppä-ker-ttu

#288 Viesti Kirjoittaja taffel » To Joulu 19, 2013 1:41 pm

Valaiskaa hiukan hölmöä, miten tuo sijoituskoirajuttu toimii? :) Toriosastolla on paljon sijoituspentuja, ei-koiraihmisenä hämmentää kovin mitä se käytännössä meinaa.

Susityttö
Höpsö veitikka

#289 Viesti Kirjoittaja Susityttö » To Joulu 19, 2013 1:58 pm

^Koira tulee sulle, mutta kasvattajalla on oikeus teettää sovittu määrä pentueita. Virtuaalipuolella yleensä yksi pentue, jonka jälkeen koira siirtyy sulle. Sinä kisaat ja huolehdit koirasta ja kasvattaja saa sit käyttää jalostukseen. Tosin jotkut sijottajat auttaa myös kisaamisen suhteen.

Sigitius
Keilapallo
Viesti:

#290 Viesti Kirjoittaja Sigitius » To Joulu 19, 2013 2:21 pm

^^&^ Ja lisäyksenä tohon että yleensä koiran haltija ei sitten käytä koiraa itse jalostukseen kasvattajan jälkeen eli ottaa sijoituskoiran juuri sen takia, ettei aio itse käyttää kyseistä koiraa jalostukseen mutta uskoo kisaavansa sen siihen kuntoon, että kasvattaja hyötyy koirasta jalostuksellisesti (tämän takia sijoituskodin toivotaan olevan virtuaalipuolella aktiivinen). Näin kasvattajan ei tarvitse jättää kaikkea haluamaansa jalostusmateriaalia kotiin ja ne, jotka eivät välttämättä halua kasvattaa ollenkaan saavat käsiinsä "hyödyllisiä" koiria ja ehkä myös motivaatiota koiran kisaamiseen. Todella moni kun nykyään tuntuu haluavan pentunsa jalostuskäyttöön eikä pelkkiä kisakoiria haluta minnekään tai niiden arvo kisaamisessa on alhainen.

Konkreettisena esimerkkinä vaikka tämä sijoitusnarttu, jonka on minun hallussani ja olen sen kisannut, mutta sen kasvattaja teetti sille pentueen ja käytännössä koira on nyt kokonaan minun (jota ei sivulle näemmä ole vielä päivitetty). Kyseinen koira on menossa lähiaikoina virtuaalihautaan sillä en käytä sitä enää itse jalostukseen enkä koe että sillä on enää mitään tavoiteltavaa kisoista.

Oikeassa elämässä sijoituskoira on lähes aina narttu, virtuaalisesti se vaihtelee, ja sijoitussopimus voi kattaa 1-3 pentuetta. Livenä sijoitussopimus raukeaa myös koiran täyttäessä tietyn iän (usein 4v) oli sillä teetetty sovittu määrä pentueita tai ei. Virtuaalisesti ikärajaa ei loogisesti ole kun harva noudattaa koirapuolella varsinaista ikääntymistä. Ja usein sijoituskoiran haltijalla on etuoikeus kyseisen koiran pentuun kasvattajan teettämästä pentueesta.

shonna
Vuohenruokaa
Viesti:

#291 Viesti Kirjoittaja shonna » La Joulu 21, 2013 10:17 pm

^
Nyt on pakko kysyä, että mikä järki tollasessa diilissä on. :D Kasvattaja teettää hommat muilla ja kuorii kermat päältä? Tai siis loogisesti ajateltuna sitä itsekin haluaisi hyötyä työnsä tuloksista.
Mä tosin harrastin virtuaalihevosteluakin vain sukujen (ja kivojen kuvien) takia, joten oli vaan plussaa jos mun hevosia näkyi mahdollisimman paljon suvuissa. Koirapuolella se on ilmeisesti aivan päinvastaista, kasvattajalla on oikeus määrätä miten paljon ja mitä koiria saa käyttää kasvatustoiminnassaan?
"Nojaa. Eihän sitä aina voi ystävällinen ja seurallinen. Ei yksinkertaisesti ehdi."
Kennel Rhosgobel

Kuva

Sigitius
Keilapallo
Viesti:

#292 Viesti Kirjoittaja Sigitius » Su Joulu 22, 2013 1:54 am

No toisaalta miksi ei? :P Eihän sitä sijoituskoiraa ole pakko ottaa mikäli tuntuu että haluaa hyödyntää itse työnsä jäljen ja sen verran mitä mä olen seurannut niin toisinaan pentueisiin on useampiakin sijoituskotivaihtoehtoja kuin vain yksi. Ja jos on tutumpi jonkun kasvattajan kanssa niin voi niitä sijoituskoiria antaa ns. ristiinkin, esim. mulla on Susitytöltä ollut pari tollerinarttua ja Susityttö on seuraavaksi ottamassa multa nahkauroksen sijoitukseen. Autetaan toinen toisiamme ihan yhtä lailla ja on välillä vaan kivakin käyttää koiraa joka ei ole pyörinyt omissa nurkissa alusta lähtien. Tai sit jotkut ei ole kiinnostuneita lainkaan kasvattamisesta itse, haluavat vaan kisata, ni ottavat sen sijoituksen.
Mä itse otan sijoituskoiria lähinnä niistä roduista, joita en halua kasvattaa vaan haluan keskittyä omiin rotuihini, mutta silti haluan jonkun tietyn rodun yksilön virtuaalikoirana. Mulle se tavoiteltu hyöty tulee siitä että näen kisaamani koiran sit jonkun koiran sukutaulussa, ihan sama kuka sitä on jalostukseen käyttänyt.

Kasvattaja saattaa virtuaalipentuetta teettäessä mainita miten yleinen suku on ja miten pentuja kannattaa käyttää jalostukseen, harva kieltää ehdottomasti jalostuskäytön. Ja huomaahan sen sitten siitä ettei pennut mene enää tietyistä suvuista kaupaksi jos sukua on yleistetty liikaa.

Hevosten kanssa on vähän sekin, että niiden kasvatusprosessi on paljon pidempi ja niiltä syntyy vain yksi varsa kerrallaan (harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta), virtuaalikoirille tää sijoitussopimus on tullut vahvasti oikeilta koirilta joiden parissa kasvattajilla ole välttämättä resursseja jättää niin usein pentua kotiin kuin haluaa. Toki voi kyseenlaistaa sitten että tarvitseeko niin usein pentueita teettää että joutuu käyttämään oman kodin ulkopuolisia koiria (=sijoituskoiria) mut se on asia erikseen. Plus tosiaan yhteen pentueeseen voi syntyä useampia pentuja ja niille taas useamman pennun pentueita jne, niin se suku yleistyy paljon nopeammin kuin hevospuolella että jonkinlainen järki siinäkin hommassa tarttee olla. Koiraporukka tuntuu koko ajan vaan pienentyvän niin kasvattamisestakin tulee hankalampaa.

Rebecca
Höpsö veitikka

#293 Viesti Kirjoittaja Rebecca » Su Joulu 22, 2013 3:47 am

Mä otin sijoituksia sillon kun mua ei itse huvittanut teettää pentueita. Oon nyt ollut hiljaiselolla about 2 vuotta. Välissä mulla on ollut innostuskuukausia, eli oon sitten kisannut ja tahkonnut ehkä joku 4kk ja kyllästynyt uudelleen. Oonkin nyt sit pitänyt semmoisia koiria itelläni, keitä ei huvita käyttää jalostukseen ite, vaan otan sijoitukseen jotta kisaaminen ei kuitenkaan menisi hukkaan, vaan koiraa käyttäisi edes joku.

Koiria ei kuitenkaan loppupeleissä ole niin paljoa, että uskaltaisi yhteensä teettää yhdellä koiralla vaikkapa 2-3 pentuetta, jolloin pentukoko nousisi huimasti. Pelätään niin paljon sukujen yleistymistä, että kun kasvattaja laskee että yhdistelmästä XY syntyy 4 pentuetta A B C D ja jokainen näistä teettää a b c d pennut ja ne taas lisääntyy ja ne taas, niin pian niitä koira näkyy joka puolella jos XY on synnyttänyt virt. maailmaan vaikkapa 7 pentua.

Kasvattajat siksi usein sanoo, että ne teettää ja sen jälkeen koira kuopataan. Kasvattaja teettää sen pentueen minkä koko on yleensä 2-5 koska yleensä jos pentuekoko nousee yli viiden, pennut eivät ole enää haluttuja. Ja jalostuskäyttö loppuu siihen, ellei sitten teetä tyyliin itselleen ja kaverilleen jonkun minipentueen, edellyttäen tietenkin, että kasvattaja on saanut teetettyä alle 4 pennun pentueen.

Mutta en tiedä sitten että miten nykyisin teetetään pentueita. Siitä on tosi kauan kun mä viimeksi teetin, kun multa meni maku vähän silloin aikoinaan kun suvuista oltiin niin natsitarkkoja ja kuvien saanti vaikeentui entisestään kun koirien vaadittiin olevan tietyn värisiä.
      • My puppets.
        Ilman käsii

Vuoden 2009 aktiivisin kävijä, nousukas, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2010 aktiivisin kävijä, addikti, eniten aikaansaanut
Vuoden 2011 fanittaja, päätirtinaurattaja
Vuoden 2012 lempinimien kerääjä, vitsien kertoja, aktiivisin kävijä, addikti, persoona
Vuoden 2014 pisimmät viestit, linssilude
Vuoden 2015 tyylilyyli
Vuoden 2016 tyylilyyli, linssilude, eniten aikaansaanut, avatar
Vuoden 2017 Bull Mentula, linssilude

Quattro
Vuohenruokaa

#294 Viesti Kirjoittaja Quattro » Su Joulu 22, 2013 2:20 pm

Kuka päivittää nykyisin YVNL:lää? Anoin näyttelyn kaksi viikkoa sitten eikä ole mitään kuulunut.
If you can dream it you can do it

Räksä
Lepakkojen yöhyökkäys

#295 Viesti Kirjoittaja Räksä » Ma Joulu 30, 2013 2:19 am

Löydettiin vahingossa Deviantartista tällänen Kennel Club. Joskus oli ainakin puhetta täällä ulkomaalaisista virtuaalikenneleistä, että niitä ei oikein meinaa löytyä. Noilla on mun mielestä aika hauskoja ideoita, koittakaa joku ottaa yhteyttä ja kehittää jotain yhteistyötä! Mähän en tällä hetkellä virtuaalikoiraile, muuten laittaisin heti viestiä. :mrgreen:
magic, madness, heaven, sins

Janina
Höpsö veitikka

#296 Viesti Kirjoittaja Janina » Ma Joulu 30, 2013 3:19 am

^ Ei mullakaan muuta mut et harkkosakset upeita kuvia ovat piirtäneet, siis noi sakemannit, ougaaad o__o

Nath
Höpsö veitikka

#297 Viesti Kirjoittaja Nath » Pe Tammi 17, 2014 7:24 pm

Toria selatessa tuli vaan mieleen, että saneleeko täällä nykyään kasvattajat siitä miten heidän kasvattejaan tulee käyttää jalostuksellisesti vai saako käyttää ollenkaan? Kun kyse on kasvatista, joka ei kuitenkaan ole kasvattajan, vaan omistajan? Miksi? Tämä tuntuu vähän hassulta :D

Sigitius
Keilapallo
Viesti:

#298 Viesti Kirjoittaja Sigitius » Pe Tammi 17, 2014 8:54 pm

No joskus näkyy että kasvattaja sanoo että pentueesta vain paria pentua saa käyttää jalostukseen tulevaisuudessa, ja sit lopuille valitaan vain kisaavat kodit mikäli kiinnostuneita on. Tai jos tulee kasvattipalautus, jonka sisaruksilla on jo pentue(ita) niin sanotaan uudelleen myynnin yhteydessä, että ei jalostukseen vaikka alunperin jalostus oli ollut ok. Mulla on vain yksi koira, jolta kasvattaja on itse kieltänyt jalostuksen, parin koiran kohdalla olen tehnyt sen päätöksen itse vaikka otin koirat jalostuskoiriksi.

Joillekin kasvattajille pitää ilmoittaa kun koiralle tulee pentue ja varmistaa, että pentue ja pentuekoko on ok myös kasvattajalle. Vähän kasvattajasta riippuvaa.
Tavallaan mä ymmärrän jos kasvattaja haluaa tietää kasvattinsa suvun jatkamisesta, kun kasvattaja on saattanut tehdä suunnitelmia juuri tiettyihin sukulinjoihin ja haluaa sitten vaikuttaa etteivät ne yleisty liikaa liian isojen pentuekokojen tai useammin kuin kerran käytettyjen koirien takia. Mun luomia sukuja on pilattu näin, kun en seurannut mitä niille tapahtuu, enkä nykyään halua lainkaan koiria niistä linjoista jalostukseeni jos voin päättää. Liiallista määräilyä kasvattien jalostuskäytöstä en kumminkaan ymmärrä ja ainakin mun pentueet ja pentuekoot suunnitellaan niin että kaikkia pentuja saa käyttää jalostukseen.

Marcia
Höpsö veitikka

#299 Viesti Kirjoittaja Marcia » Pe Tammi 17, 2014 9:08 pm

Mä itse pyrin tekemään jalostuvalinnat niin, että jokaista pentua pystyisi käyttämään fiksusti jalostukseen. Fiksusti niin, että JC-linjaa ei mielellään sotketa toisen kennelin linjaan. Haluan aina tietää kasvattieni jalostussuunnitelmista, joten ne on minulle etukäteen ilmoitettava. Esimerkiksi mun kasvattia Ousaa käytettiin jalostukseen, joten eväsin oman koirani Cordan (Ousan sisko) jalostuskäytön kokonaan jottei sitä sukua tule maailmalle liikaa.
Do you hate that you love me or do you love that you hate me?
All you bitches be bitin', I hope you don't give me rabies

whokilledbambi
Höpsö veitikka

#300 Viesti Kirjoittaja whokilledbambi » La Helmi 01, 2014 5:58 pm

Onko missään enää tallella virtuaalikoiraesittelyä? Ajattelin rustata yhden projektin ohessa suomenkielisen tekstin, joten ajattelin etsiä sen vanhan käsiin ja katsoa mallia ja päivitettäviä tietoja. Lisäksi mulla olisi yksi kysymys: käsittelenkö virtuaalikennelmaailmaa kennelin pitäjille (joilta kysytään kuvalupia) ja teenkö ohelle jonkun "virtuaalikennel for dummies" niille jotka ovat asiasta kiinnostuneita?
vuoden • 2009 omaperäisin nimimerkki, • 2010 nousukas, päätirtinaurattaja & persoona
2011 lempinimien kerääjä & vitsien kertoja, • 2012 päätirtinaurattaja, • 2014 vitsiniekka
2015 vitsiniekka, pilkunviilaaja & agikiitäjä • 2016 vitsiniekka, nimimerkki & agikiitäjä • 2017 vitsiniekka • 2018 aktiiviharrastaja

Viestiketju Lukittu